Przeprowadzenie czynności notarialnej powinno zostać poprzedzone kontaktem z notariuszem lub pracownikami kancelarii. Pozwoli to ustalić zakres czynności, które mają być wykonane oraz rodzaj dokumentów, jakie należy przedłożyć w kancelarii przed dokonaniem określonej czynności.
Wszelkie dokumenty, potrzebne do sporządzenia czynności notarialnej, powinny być dostarczone do notariusza wcześniej, czyli przed umówionym terminem jej dokonania. Ich szczegółowa analiza pozwoli na sprawne i bezpieczne sporządzenie czynności. Dokumenty powinny być złożone w oryginale. Notariusz sprawdzi ich prawidłowość oraz oceni, czy stanowią wystarczającą podstawę do sporządzenia czynności, by zgodnie z treścią art. 80 ustawy z 14 lutego 1991 r. „Prawo o notariacie” czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron czynności notarialnej. Staranne przygotowanie przy zachowaniu przedstawionych zasad daje gwarancję, że planowana czynność będzie spełniała oczekiwania klientów.
Zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie notariusz dokonuje następujących czynności:
- sporządza akty notarialne (w tym umowy sprzedaży, darowizny, zamiany, zniesienia współwłasności, działu spadku, umowy spółki, pełnomocnictwa, umowy majątkowe małżeńskie, testamenty wraz z rejestracją w Rejestrze Testamentów);
- sporządza akty poświadczenia dziedziczenia (rejestrowane w Rejestrze Aktów Poświadczenie Dziedziczenia);
- sporządza poświadczenia, w tym poświadczenia:
– własnoręczność podpisu;
– zgodność odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem;
– daty okazania dokumentu;
– pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu. – to mają byc podpunkty
- doręcza oświadczenia;
- spisuje protokoły, w tym protokoły walnych zgromadzeń organizacji społecznych, stowarzyszeń, spółdzielni, spółek i innych osób prawnych w przypadkach prawem przewidzianych;
- sporządza protesty weksli i czeków;
- przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
- sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
- sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
- sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.